Pengikut Boyzzonne

Thursday, September 8, 2011

Hatchback eksotik tiga pintu



SEWAKTU dipertontonkan di Geneva Motor Show di Switzerland pada 1 Mac lalu, model terbaharu Ferrari iaitu FF sudah mencetuskan pelbagai reaksi berbeza. Ada yang memuji tindakan pengeluar Itali itu kerana berani menonjolkan kelainan pada barisan produknya. Jika ada pujian, pastinya akan ada juga kritikan.
Model FF ialah akronim untuk Ferrari Four. Namanya berkait rapat pada dua ciri utama. Empat tempat duduk dan pacuan empat roda. Model Prancing Horse terbaharu itu ialah sebuah hatchback grand
tourer.
Pengganti kepada model Ferrari 612 Scaglietti itu mempunyai ruang kargo yang besar seluas 450 liter. Jika tempat duduk belakang diturunkan, kapasiti ruang simpanan ditingkatkan sehingga 800 liter! Apa relevannya ruang kargo sebesar ini pada sebuah kereta supersport mewah?
Itulah antara persoalan pengkritik. Mereka mendakwa ciri itu menjadi penyebab model FF gagal meraih perhatian peminat. Sejauh mana kata-kata itu bukan untuk saya mengadilinya. Masing-masing ada pendapat. Berhubung soal ruang kargo, ada juga kebenarannya. Ruang kargo lazimnya bukan antara ciri-ciri utama untuk sebuah jentera supersport mewah.
“Ferrari suatu ketika dahulu merupakan kereta yang anda simpan dalam garaj. Keluar untuk dikilatkan dan menayangkannya. Kemudiannya, ia dimasukkan semula dalam garaj. Tetapi hari ini, orang ramai mahu melakukan lebih dengan kereta mewah mereka,” demikian kata Presiden Ferrari, Luca Cordero di Montezemolo, Itali berhubung model FF.
Sewaktu artikel ini ditulis, Ferrari FF menduduki tangga ketiga kereta sport eksotik dalam portal U.S News. Jentera itu berkongsi kedudukan dengan Audi R8 2012. Ketinggalan di belakang dua model Lamborghini iaitu Gallardo 2011 dan Aventador 2012.


MODEL FF dibina berdasarkan kepada konsep Shooting-Brake.



FF di Malaysia
Hanya selepas lima bulan pelancarannya, model tersebut diperkenalkan di negara ini. Tugas itu direalisasikan oleh Naza Italia Sdn. Bhd. (Naza Italia). Naza Italia diberikan hak eksklusif mengimport jenama ikonik mewah itu oleh Ferrari SpA pada Mac 2008.
Harus tahu bahawa model FF ialah GT paling eksklusif dalam pasaran. Ia merupakan jentera empat tempat duduk paling berkuasa dalam dunia.
Jentera itu dilengkapi sistem pacuan empat roda. Pertama dalam keluarga Ferrari. Sistem pacuan itu dipasang dengan sistem pembeza elektronik pada bahagian belakangnya (E-Diff). Selain itu, sistem pacuan FF turut diintegrasi dengan traction control F1-Trac.
Hatchback tiga pintu itu dipasang dengan enjin V12 bersesaran 6,262cc yang dipadankan bersama transmisi klac berkembar dan kotak gear tujuh kelajuan F1. Satu lagi pembaharuan dalam segmen kenderaan mewah supersport.


RUANG kargo seluas 450 liter pasti berguna jika ingin bersiar-siar bersama keluarga.



Keseluruhan rangkaian kuasa itu memberikan hasil terbaik. Jentera berupaya menjana tambahan 20 peratus kuasa dan mengurangkan penggunaan bahan bakar sebanyak 25 peratus!
Rekaan luaran dan dalaman
Paras rupa model FF pada bahagian hadapan menonjolkan karismatik sebuah Ferrari. Lampu bahagian hadapan merangkumi padanan bi-xenon dan LED. Bampar pula dilengkapi gril yang agak besar dengan lambang Prancing Horse di hadapannya. Turut jelas kelihatan ialah dua lubang saluran udara, masing-masing di bahagian kiri dan kanan bampar.
Jika memandang dari sudut tepi, anda akan melihat rekaan sebenarnya yang dikenali sebagai shooting-brake. Untuk makluman, shooting-brake adalah kombinasi bentuk wagon dan coupe yang menawarkan ruang penumpang dan kargo.
Rekaan bahagian belakang menampilkan kombinasi lampu isyarat membelok, membrek dan undur. Turut kelihatan ialah ekzos kembar pada kiri dan kanan bampar belakang. Tidak lupa juga penggunaan diffuser mengemaskan lagi aspek aerodinamiknya.


DARI KIRI: Pengurus Perniagaan Ferrari Asia Pasifik, Paolo Ferrari dan Ketua Pegawai Operasi Kumpulan Naza, Datuk SM Zulkifli SM Amin melancarkan ikon terbaru Naza Italia baru-baru ini.



Melangkah masuk ke dalam kabin jentera dengan anggaran harga lebih RM2.8 juta itu, ternyata semua aspek dalamannya cukup sempurna. Pilihan enam jenis warna dalaman disediakan. Turut kelihatan ialah beberapa bahagian dalaman jentera yang diperbuat daripada gentian karbon.
Stereng model FF dikatakan menyamai rekaan Ferrari F1. Ada beberapa butang kawalan yang diadun padanya termasuklah butang penghidup, lampu tinggi, petunjuk dan pengelap cermin. Tidak terlupa juga ciri paddle shifter di bahagian belakang stereng.
Pandang sahaja ke hadapan, takometer berada di tengah-tengah panel instrumen. Di bahagian kiri takometer, ada satu skrin yang memaparkan pelbagai penetapan (setting) jentera. Sementara bahagian kanan pula ialah meter laju elektronik.
Sistem infotainment turut didatangkan pada Ferrari FF. Dua skrin dipasang pada belakang kerusi barisan hadapan dengan sistem stereo 16 saluran Dobly Surround Sound berkuasa 1,280 watt.
Hanya sebuah FF ditawarkan buat setakat ini. Naza Italia memberitahu, FF bakal melonjakkan jualan Ferrari yang sebelum ini banyak disumbang oleh model Ferrari 458 Italia.

No comments:

Post a Comment

SHARE THIS

Blog Archive