Pengikut Boyzzonne

Thursday, September 8, 2011

Honda Accord 2.4



Honda Accord generasi kelapan ini merupakan kenyataan Honda terhadap aspek sofistifikasi binaan sebuah sedan mewah.


SEDAN eksekutif buatan Honda ini tidak memerlukan pengenalan panjang lebar. Namanya sudah cukup gah di setiap pasaran yang disertainya. Sama ada di Asia, Eropah mahupun Asia Barat, pengguna tidak akan menyifatkannya sebagai satu model yang asing.
Mula dihasilkan pada tahun 1976, ia mempunyai sejarah menjangkau 35 tahun. Dalam tempoh itu, Accord sudah menjelma menjadi sebuah sedan global dengan barisan anugerah serta inovasi dipadatkan ke dalamnya.
Maka, tidak hairanlah jika ia merupakan salah satu model terlaris keluaran Honda. Dijual di lebih 160 buah negara, jualan Accord sudah mencecah 18 juta unit sehingga tahun 2010. Dengan jualan sebanyak 7,322 unit pada tahun lalu, Malaysia menjadi pasaran Accord nombor satu dalam kalangan negara Asean.
Begitulah popularnya model Honda Accord. Jadi, kalau ada sesiapa yang mengaku peminat kereta tetapi tidak kenal dengan Honda Accord, tukar sahaja pengakuan itu kepada minat penyanyi K-Pop. Lain kali, kalau ditanya lagi tidaklah malu sangat.
Kenapa Accord laku? Selain jenama Honda yang kukuh, faktor-faktor seperti prestasi enjin, penjimatan bahan api, kualiti pemanduan dan reka bentuk dalaman serta luaran menjadi penyumbang kepada pembelian sebuah Accord.
Namun, situasi tidak lagi mudah buat Honda. Dengan kehadiran model buatan Korea seperti Sonata dan Optima, ditambah dengan seteru tradisinya Camry serta kehadiran Nissan Teana, Honda nampaknya tidak lagi dapat duduk dengan selesa. Banyak perkara yang perlu dilakukan untuk memastikannya kekal relevan dan terus mampu menarik perhatian pembeli.
Itulah yang dibuat oleh Honda. Honda Accord dengan varian enjin 2.4 liter yang saya pandu uji baru-baru ini bukanlah model baru dalam pasaran. Ia merupakan model yang telah menerima proses penambahbaikan ke atasnya pada Mac lalu.
Jadi, anda boleh lihat perubahan pada bahagian luaran. Misalnya, gril radiator dan trunk lid berwarna krom, selain rim aloi bersaiz 17 inci yang mendapat rekaan baru. Perkara lain, tidak ada yang berubah pada penampilan Accord. Harus ingat, bukan mudah untuk mengubahsuai sesuatu yang sudah sedia cantik.
SEDAN eksekutif ini merupakan antara model penting buat Honda.


Boleh tidur lena
Ruang kabin jentera itu mengetengahkan warna hitam pada papan pemuka dan tempat duduknya. Honda mengaplikasikan kemasan gabungan warna kelabu pada bahagian konsol tengah yang biasanya menggunakan kemasan kayu berwarna coklat terang. Ia bagi menjadikannya terasa lebih sporty.
Sekali pandang, papan pemuka Accord macam ada terlalu banyak butang. Jangan risau, ia mudah dioperasi dan dicapai oleh pemandu. Ada satu perkara yang saya tidak suka. Tempat duduknya, tidak kiralah untuk pemandu atau penumpang terasa agak keras. Walaupun tidaklah sekeras tempat duduk kedai gunting mamak, tetapi ia tetap membuatkan perjalanan jauh kurang selesa.
Accord memang sebuah sedan yang panjang dan besar berbanding generasi sebelumnya. Jadi, anda boleh mengharapkan ruang kaki dan kepala yang luas. Ditambah dengan kualiti NVH yang bagus, tidur pun semakin lena.
Namun begitu, saiznya itu membuatkan pemandunya memerlukan sedikit masa untuk menyesuaikan diri. Mujurlah ia hadir bersama alat pengesan ketika hendak memarkir.

REKAAN papan pemuka yang nampak mewah.


Dijana dengan unit enjin berkuasa 180PS dan tork maksimum 22Nm, ia sudah memadai untuk menggerakkan tubuhnya tanpa rasa malas. Kuasa tersebut diagih menerusi kotak transmisi automatik lima kelajuan konvensional. Sebagai sebuah Honda, kadar penggunaan minyaknya adalah menjimatkan. Inilah ciri yang ramai orang paling suka.
Kombinasi antara struktur badan berteknologi Advanced Compatibility Engineering (ACE) dengan suspensi double wishbone pada roda hadapan dan jenis multi link untuk roda belakang memberikan keyakinan ketika mengambil selekoh.
Untuk semua itu, Honda tidak meminta wang tambahan. Harga Accord kekal pada takat sebelum penambahbaikan iaitu RM172,800 seunit. Jika harga itu terlalu tinggi untuk anda, pilih sahaja varian yang lebih murah seperti 2.0L VTi (RM142,800) dan 2.0L VTi-L (RM149,800).
Memang betul banyak pilihan di luar sana. Tetapi, pastinya lebih selamat dan menenangkan fikiran untuk memilih sesuatu yang sudah terbukti tahap kualitinya.

No comments:

Post a Comment

Post a Comment

SHARE THIS

Blog Archive