Pengikut Boyzzonne

Thursday, September 8, 2011

Volvo S60: Varian T5, T4 lebih bergaya


Volvo S60. - Foto THE STAR Oleh BRIAN MOH
MODEL Volvo sememangnya tidak pernah menghampakan peminat jenama ini, lebih-lebih lagi dengan kelahiran dua varian terbaru T5 dan T4 dari model S60 turbo dengan pemasangan tempatan telah dilancarkan minggu lalu.
Presiden Volvo Malaysia, Goran Larsson berkata, model ini merupakan kereta Volvo yang paling hangat pernah dihasilkan.
“S60 memberikan keselesaan pemanduan yang sebenar, dengan reka bentuk mantap dan sporty mampu menonjolkan ciri-ciri pemanduan yang sebenar.
“Dalam pada itu, ia juga meletakkan T4 di antara enjin 1.6 liter paling berkuasa di Malaysia pada masa ini dan engin yang lebih kecil,” katanya pada majlis pelancaran baru-baru ini.
Kedua-dua varian ini dilengkapi dengan stereng yang direka lebih teliti, spring yang lebih mantap dan berkesan dan selamat ketika meredah selekoh.
Sempena musim perayaan ini, Larsson berkata, Volvo Malaysia kini memberi aksesori bernilai RM10,000 secara percuma kepada 60 pembeli pertama yang menempah model T4 dan T5.
“Saya menyeru kepada mereka yang berminat untuk memiliki S60 untuk tidak melepaskan tawaran hebat ini dan segera menempah kereta mereka bagi memiliki pelbagai aksesori menarik yang bakal membuatkan S60 mereka tampak lebih bergaya,” katanya.
Harga jualan untuk S60 T4 ialah RM220,000 untuk model T4 dan RM255,000 untuk T5. (Kedua-dua harga atas jalan dan tanpa insurans)
Penggerak dinamik
Kedua-dua varian ini dilengkapi dengan stereng yang direka lebih teliti, spring yang lebih mantap berkesan dan selamat ketika meredah selekoh.
S60 juga merupakan model sedan pertama di pasaran yang didatangkan dengan Kawalan Kestabilan Lanjutan, satu ciri anti-gelincir yang membolehkan kereta untuk mengesan kecenderungan untuk menggelincir di peringkat yang sangat awal.
Turut dimuatkan dalam S60 baru ini adalah Kawalan Cengkaman Selekoh (Corner Traction Control) di mana ia menggunakan Pemvektoran Tork (Torque Vectoring) untuk memberikan lebih kuasa kepada bahagian luar tayar ketika membelok.
Reka bentuk unggul
Reka bentuk pada bahagian belakang S60.
Diukir untuk menggerakkan pemandu secara fizikal dan emosional, S60 baru menonjolkan interior mewah yang mengikut citarasa pemandu.
Lekuk di bahagian tengah gelombang berganda menyerlahkan bentuknya secara visual dan menonjolkan rupanya yang ‘garang’ bergaya.
But yang dibentuk dan bahagian bumbung hadapan dan belakang yang pendek turut menyerlahkan citarasa kereta sport.
Enjin suntikan turbo
Kedua-dua varian T4 dan T5 dilengkapi dengan enjin Gasoline Turbocharged Direct Injection (GTDi) yang menampilkan teknologi suntikan terus terkini Volvo.
GTDi telah dibangunkan bagi menawarkan penjimatan minyak sebenar tanpa berkompromi tentang prestasi dan keselesaan pemanduan.
Enjin petrol 2.0liter T5 mampu menghamburkan 240 hp, dan tidak kurang daripada 320 Nm tork dengan 0 hingga kelajuan 100 km/j dalam masa 7.5 saat. Ia mampu memecut dengan kelajuan maksima 230km/j.
Larsson bersama model S60 yang dilancarkan baru-baru ini.
Manakala bagi T4 pula merupakan enjin petrol 1.6 liter 180 hp, yang memberikan tork setinggi 240 NM daripada 1600 hingga 5000 rev seminit.
Dan fungsi overboost boleh-arah pula mampu mempertingkatkan tork sehingga 270 Nm.
Dengan transmisi dwi powershift cengkaman jimat minyak, mampu menghasilkan kuasa tarikan yang mengagumkan bagi semua peringkat kelajuan, memberikan pengalaman pemanduan yang selesa dengan hanya menggunakan 7.4 liter untuk 100km bagi pemanduan di dalam bandar atau di lebuh raya.
Teknologi keselamatan inovatif
T5 dilengkapi dengan ciri keselamatan unik Volvo yang terkini, Pengesan Pejalan Kaki (Pedestrian Detection) yang lengkap dengan ciri teknologi auto brek penuh yang pertama di dunia.
Ciri ini mengesan pejalan kaki di hadapan kereta.
S60 juga turut dilengkapi dengan beberapa penyelesaian berteknologi tinggi yang terdiri daripada ciri-ciri keselamatan pencegahan bagi membantu pemandu terlibat dengan sebarang kemalangan seperti:
Menggunakan enjin Gasoline Turbocharged Direct Injection
Keselamatan di kota (City Safety) - Standard bagi S60. Kereta membrek secara automatik sekiranya pemandu gagal memberi tindakbalas dalam masa yang sepatutnya apabila kenderaan di hadapan mula perlahan, berhenti atau jika pemandu S60 memandu terlalu laju ke arah satu objek tetap.
Amaran Perlanggaran dengan Brek Automatik Penuh – memberi isyarat dan membrek secara automatik sekiranya kereta berisiko untuk merempuh kenderaan lain dari belakang (T5 sahaja)
Kawalan Pemanduan Lancar Boleh Suai (ACC) dengan Queue Assist – merupakan ciri standard yang menggunakan sistem kawalan pemanduan lancar asas-radar dimana ia mengekalkan jarak tertentu dengan kenderaan di hadapan secara automatik.
ACC bertindak pada kelajuan 0 hingga 200 km/j, dimana secara asasnya ini bermakna kereta ini memandu dengan sendirinya apabila berada dalam barisan dengan kelajuan berulang atau perlahan.(Bagi varian T5 sahaja).
Sistem Informasi Titik Buta (BSIS) – mengesan kenderaan yang berada di dalam titik buta di kedua-dua sisi.
Kawalan audio
Sistem maklumat hibur baru S60, Volvo Sensus, merupakan contoh sistem infohibur yang diperhalusi. Ia membenarkan pemandu untuk merasai ciri-ciri teknologi tinggi (termasuk Bluetooth) dengan lebih dekat lagi tanpa perlu membuka buku panduan.
Sensus menampilkan informasi daripada unit audio dan beberapa fungsi lain di atas skrin bersaiz 5 inci yang dipasang di aras tinggi di konsol tengah dan boleh dikendalikan dengan kawalan di stereng.

No comments:

Post a Comment

SHARE THIS

Blog Archive