Pengikut Boyzzonne

Wednesday, December 5, 2012

5 perbezaan wanita Jepun , China dan Korea


Asia merupakan benua yang kaya akan ragam manusia . Sangat banyak etnik dan budaya di dalam Benua tersebut. Banyak pertanyaan yang sangat umum tetapi sukar untuk menjawabnya.
 
Iaitu bagaimana membezakan wajah Orang China,Jepun dan Korea? Memang sekali pandang orang Jepun, China, dan Korea kelihatan sama. Akan tetapi jika anda ingin lebih memperhati , terdapat perbezaan di antara mereka.
 
JEPUN
 5 perbezaan wanita Jepun , China dan Korea
1.Orang Jepun cenderung memiliki struktur wajah oval bermata besar dan hidung yang lebih jelas. Wanita Jepang sering memakai make up tebal memberikan kesan warna kulit putih pucat.
2.Perbezaan pada pakaian tradisional : Jepun pakai kimono panjang .
3.Cara percakapan : kalau Jepun bercakap seperti  gaya anak remaja zaman sekarang .
4.Bahasa Jepun sendiri menggunakan kanji tradisional yang berkait sama dengan Taiwan. Bahkan sebelum mempunyai karakter tulisan sendiri, semua dokumen ditulis dalam kanji. Hiragana dan katakana sebenarnya merupakan penyederhanaan karakter kanji. Hiragana dahulu hanya digunakan untuk kaum wanita golongan atas. Perbezaan tatabahasa membuat bahasa Jepun menggunakan kanji dengan hiragana.
5.Bagi wanita jepun , definisi cantik bagi mereka bererti putih kulitnya tanpa ada bintik-bintik hitam dan sebagainya . Wanita jepun juga peramah dan mudah mesra dengan semua orang .
 
CHINA
5 perbezaan wanita Jepun , China dan Korea
1.Orang Cina cenderung memiliki wajah bulat daripada orang Korea dan Jepun . Cina adalah negara multi-etnis besar tak seperti Korea dan Jepun (yang lebih etnis homogen) sehingga lebih sukar untuk membezakan atau mengeneralisasi.
2. Perbezaan pada pakaian tradisional :  orang China pakai pakaian yang penuh penisikkan yang pendek .
3.Cara percakapan : kalau China percakapannya nada kasar dan nada baik .
4.Kanji yang ada pada bahasa Mandarin, Jepun dan Korea berasal dari tempat yang sama iaitu Cina. Saat ini, bahasa Mandarin menggunakan kanji sederhana (simplified kanji) yang dipopularkan oleh Beijing. kanji tradisional (traditional kanji) yang merupakan cikal bakal karakter kanji masih dipakai di Taiwan. Tulisan Kanji adalah tulisan paling rumit dibandingkan dengan Hiragana, Katakana, ataupun Hangul (tulisan Korea).
5.Orang china kuno berpendapat sekiranya lebih kecil kaki mereka maka mereka akan  lebih cantik . Mereka mementingkan akhlak peribadi seseorang .
 
KOREA
5 perbezaan wanita Jepun , China dan Korea
1.Orang Korea cenderung memiliki wajah menyanjung dengan tulang pipi tinggi / persegi dan mata kecil dengan kelopak mata tunggal .
2.Cara pemakain : kalau Korea paling biasa saja, namanya ialah Hanbok .
3.Cara percakapan :kalau Korea cakap percakapannya susah difahami  orang yang bukan orang Korea. 
4. Bahasa Korea juga menggunakan kanji tradisional. Anak-anak sekolah sampai sekarang masih mempelajarinya sebagai HANJA.Hanya pada zaman Kaisar Sejong, diperkenalkan Hangul, yang sekarang dipakai untuk menulis semua kata, baik asli korea maupun asing. Kalau percakapannya  dalam Hangul sama, mereka akan kembali melihat Hanjanya untuk memastikan erti yang dimaksudkan .
5.Wanita korea bersikap lebih materialistik dan mereka amat mementingkan paras rupa . Oleh sebab itu  sebilangan besar penduduk korea melakukan pembedahan plastik .
 
 
p/s-Sekarang dah tahu kan perbezaan wanita Korea,Jepun dan Korea .

No comments:

Post a Comment

SHARE THIS

Blog Archive