Pengikut Boyzzonne

Thursday, November 15, 2012

Mee Segera Sejuk Popular di Jepun

Mee Cawan Nissin dilaporkan sedang memasarkan Mee Segera Versi Sejuk untuk menjadikannya sesuatu yang dimakan pada musim panas ini. Pemasaran mee ini nampaknya dikaitkan dengan hakikat bahawa ada
kekurangan bekalan elektrik akibat penutupan tenaga nuklear Jepun.


Versi sejuk ini dibuat daripada pencampuran ais yang banyak ke dalam mee yang disediakan dengan cara biasa. Ini membuatkan mee sedikit kenyal dan apabila dimakan rasanya masih sama seperti kemasinan sup yang biasa.

Produk baru ini jelas menjadi satu keperluan di Jepun yang mengalami kekurangan kuasa pada musim panas lalu dan menghadapi satu lagi kekangan tenaga yang serius tahun ini disebabkan penutupan loji nuklear utama negara selepas krisis Fukushima nuklear dihentikan pada 11 Mac 2011 semasa gempa bumi dan tsunami melanda.

Penggunaan penyaman udara dihadkan bagi mengurangkan penggunaan tenaga elektrik. Ini menyebabkan mereka mendidih mee dan kemudian menyejukkan mee dengan ais beku.

Kekurangan tenaga elektrik amat ketara di sebahagian Tokyo dimana banyak kedai-kedai telah mengurangkan penggunaan penyaman udara dan beberapa bangunan tinggi telah menghentikan operasi lif. Ia menjadikan suatu pengalaman yang sangat tidak menyenangkan bagi rakyat disana.

-Majalahbiarbetul.blogspot.com

1 comment:

  1. Pernah buat mee segera letak air sejuk waktu habis gas time study dulu .. sama je rasa . Ada masa visit i di www.pengeRindu.com

    ReplyDelete

SHARE THIS

Blog Archive