Pengikut Boyzzonne

Tuesday, June 12, 2012

Hospital tidak terlibat jual organ



KERATAN portal berita Free Malaysia Today mengenai aktiviti jualan organ di Malaysia pada Mac lalu.


KUALA LUMPUR – Pihak polis menyangkal dakwaan penglibatan hospital di negara ini dalam aktiviti pemindahan organ manusia secara haram seperti yang digembar-gemburkan oleh sesetengah pihak baru-baru ini.
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd. Bakri Zinin berkata, hasil siasatan pihak polis mendapati, tiada sebarang bukti yang dapat mengesahkan dakwaan bahawa ada aktiviti jualan organ yang dilakukan di hospital di negara ini.
“Siasatan polis dengan kerjasama Kementerian Kesihatan dan Polis Antarabangsa mendapati, tidak wujud mana-mana hospital di Malaysia yang terlibat dengan pemindahan dan penjualan organ.
“Kita minta sekiranya orang awam mempunyai berita atau maklumat sila laporkan kepada polis untuk kita siasat,” katanya pada sidang akhbar yang turut dihadiri oleh Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr. Hasan Abdul Rahman di Bukit Aman di sini semalam.
Menurut beliau, siasatan dibuat berdasarkan laporan daripada Kementerian Kesihatan mengenai aktiviti itu yang melibatkan dua lelaki warga Bangladesh seperti yang dilaporkan media Mac lalu.

No comments:

Post a Comment

SHARE THIS

Blog Archive