Pengikut Boyzzonne

Sunday, July 22, 2012

Rezeki nira kelapa RM3,000 sebulan


MAT NOR mengumpul air nira manis dari pokok kelapa bagi memenuhi permintaan pelanggan di daerah Pasir Puteh, Kelantan. Gambar kecil, air nira yang dijual.

Kehadiran Ramadan bukan sahaja memberi peluang kepada umat Islam untuk meningkatkan amalan bagi mendapat ganjaran pahala tetapi bulan ini turut dianggap rahmat yang melimpahkan rezeki berlipat kali ganda.
Seorang petani, Mat Nor Ismail, 64, dari Kampung Gong Kulim dekat sini yang memegang falsafah itu terus mengerah kudratnya melakukan kerja-kerja memotong mayang kelapa bagi memperoleh nira manis untuk dijual sebagai juadah berbuka puasa.
Walaupun usianya sudah lanjut selain bekerja dalam keadaan
lapar dan dahaga kerana berpuasa, permintaan tinggi terhadap nira manis daripada pelanggan menjadikan Mat Nor semakin sibuk sehingga terpaksa memanjat purata 30 batang pokok kelapa sehari.
"Permintaan nira manis akan terus meningkat menjelang Aidilfitri apabila ramai anak perantauan yang kembali ke kampung halaman tidak melepaskan peluang untuk menikmati minuman tradisional ini," katanya ketika ditemui di kampung tersebut semalam.
Mat Nor berkata, pada bulan Ramadan tahun lalu dia berupaya meraih pendapatan sehingga RM3,000 sebulan, meningkat tiga kali ganda berbanding bulan-bulan lain.

No comments:

Post a Comment

SHARE THIS

Blog Archive