Pengikut Boyzzonne

Friday, December 21, 2012

Rahsia Tersirat Di Sebalik Logo Syarikat Terkenal Dunia

Setiap syarikat yang terkenal di dunia rata-ratanya mempunyai logo syarikat yang menarik, ringkas dan mampu menarik perhatian pelanggan..Walaubagaimana pun, logo-logo yang dihasilkan bukan sahaja digunakan untuk mewakili sesebuah syarikat malah dicipta untuk mempunyai makna yang tersembunyi yang tidak mampu dikesan sekiranya dipandang buat kali pertama..Kalau nak tahu apa makna tersebut, meh usha kat bawah ni..


Amazon


Anda mungkin tertanya-tanya sebab apa terdapat anak panah dalam logo Amazon yang menghala dari abjad 'A' ke 'Z'. Sebab sebenar bagi kehadiran anak panah tersebut adalah untuk menunjukkan bahawa semua benda yang dijual dari 'A' ke 'Z' ada di Amazon. Selain itu, anak panah tersebut juga boleh mewakili satu senyuman.

Apple


Logo Apple yang menunjukkan sebiji epal yang telah digigit sebenarnya di ambil dari sebiji buah dari "Tree of Knowledge" mengenai kisah Adam dan Hawa dalam kitab Injil.

IBM


Garisan putih yang melintasi logo IBM ini menyerlahkan bentuk tanda 'sama', yang membawa mesej "kesaksamaan".

Mobil


Logo yang mudah lagi bermakna dari Mobil ini dicipta dari warna merah dan biru. Warna merah di dalamnya menunjukkan 'kekuatan' manakala warna biru menunjukkan kesetiaan dan keselamatan dalam syarikat.

FedEx


Logo FedEx walaupun nampak ringkas namun mempunyai makna yang tersembunyi di dalamnya. Jika anda perhatikan dengan teliti huruf 'Ex' di dalam logo tersebut, anda akan mendapati terdapat satu anak panah putih di tengah-tengah abjad 'E' dan 'X' yang menghala ke kanan. Anak panah ini membawa maksud pentingnya dalam menuju masa hadapan.

Audi


Empat bulatan dalam logo tersebut membawa kepada maksud 4 syarikat berlainan iaitu DKW, Horch, Wanderer dan Audi yang merupakan sebahagian Konsortium Kesatuan Auto pada 1932.

BMW


Logo bulat pada logo BMW yang kelihatan seperti kipas kapal terbang yang sedang bergerak manakala warna putih mewakili udara. Ini kerana BMW merupakan pengeluar enjin untuk kapal terbang tempur Jerman semasa perang dunia Ke-2.

Mercedes-Benz


Logo yang mempunyai bintang 3 bucu ini, yang terdapat tempat kosong di antara bucu ini mewakili air, darat dan udara. Ini bermakna Mercedes dominan ke atas ketiga-tiga elemen ini.

Toyota


Logo syarikat automotif terkenal di Jepun ini mempunyai tiga bulatan elips. Setiap satu bulatan elips ini mewakili hati pelanggan, jantung produk dan jantung kemajuan teknologi serta peluang tanpa had di masa hadapan.

Volkswagen


Pengeluar automotif Jerman, Volkswagen mempunyai dua abjad di dalam logo nya iaitu 'V' dan 'W' yang membawa maksud 'Volks' untuk rakyat dan 'Wagen' untuk kereta.

-Anak-ketam.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

SHARE THIS

Blog Archive