Pengikut Boyzzonne

Friday, August 31, 2012

Fakta Menakjubkan Tentang Otak Manusia !


Ia adalah sukar untuk mempercayai komputer boleh tumbuh dengan sendirinya dalam alam semula jadi, otak kita jauh lebih kompleks daripada komputer super dan salah satu daripada sekeping induk ciptaan Tuhan, kajian otak belum selesai walaupun
dengan memotong maju teknologi terkini yang disediakan.

Tuhan berkata dalam wahyu terakhir,

” Dia yang memberikan kamu pendengaran, penglihatan, dan otak. amatlah sedikit kamu bersyukur. ” [Quran 23:78]

Ia disamakan dengan komputer super yang kuat. Otak yang terkenal telah kriogenik-sekutu beku, dalam harapan bahawa satu hari; minda yang paling terkenal masa kita akan dibangkitkan sekali lagi.

Sebahagian besar daripada kita mengambil otak kita untuk diberikan, tidak pernah memikirkan tentang organ luar biasa, yang, bahkan lebih daripada hati kita, adalah sangat kritikal untuk survival kita. Fikirkanlah. Tanpa maklumat pemprosesan otak anda, anda tidak akan tahu apa yang anda mendengar, melihat, menghidu, atau perasaan. Anda tidak akan bermimpi, tidak mempunyai kuasa penaakulan, atau mempunyai apa-apa memori apa-apa yang berlaku.

Sudah tentu, tanpa otak, atau otak kapasiti kurang, manusia ragu sekali-kali akan mempunyai clawed cara mereka ke atas rantai makanan. Kita masih suka hidup dalam ketakutan, mana-mana di dataran apa, diakui, mungkin akan menjadi dunia yang belum terjamah.

Kita akan berupaya untuk kebanyakan feats yang mementingkan kebanggaan, dan rasa malu di kalangan kita. Tiada bandar-bandar besar akan wujud, dan tidak juga kita akan menghabiskan masa bertahun-tahun semakin meningkat pengetahuan kita sebelum akhirnya meneroka ke dalam dunia pekerjaan, cenderung untuk membuat tanda kami. Kita tidak akan maju selera kami untuk pengetahuan, atau hiburan, dan, dunia seperti yang kita tahu, tidak akan wujud.

Walau bagaimanapun, agak selain daripada perkara-perkara yang besar kuasa minda kita telah membantu kita mencapai, otak manusia, dengan sendirinya, organ yang menarik, dan di sini kami sepuluh fakta menarik mengenai komputer biologi yang besar ini.

Mempunyai Kapasiti Penyimpanan Dalam yang Terabytes
Sesiapa sahaja yang mempunyai sebuah komputer akan tahu apa gigabit. Anda mungkin tidak tahu apa yang terabyte adalah walaupun. Terabyte adalah kapasiti storan yang sedikit lebih seribu gigabait.
Saintis telah mendapati bahawa otak manusia mempunyai kapasiti penyimpanan antara tiga dan 1000 terabytes, bergantung kepada individu. Kemudian mempertimbangkan bahawa Arkib Negara Britain, yang menyimpan 900 tahun maklumat untuk seluruh negara, mengambil masa hanya sekitar terabytes tujuh puluh. Ini bermakna bahawa anda mungkin keseluruhannya mampu menyimpan bahawa seluruh tubuh maklumat di dalam otak anda, dengan ruang untuk ganti.

Ia juga berkata bahawa otak anda boleh memegang lebih daripada lima kali ganda jumlah maklumat dalam Britannica Encyclopedia, atau hanya kira-kira mana-mana ensiklopedia lain di luar sana. Apa yang bermakna bahawa kapasiti anda untuk pembelajaran, dan mengekalkan maklumat, jauh melebihi mana-mana komputer pada masa ini di luar sana, atau yang mungkin akan wujud bila-bila masa tidak lama lagi.
Dengan kapasiti storan yang menggerunkan, semua orang mempunyai keupayaan untuk belajar, dan ingat, semua perkara-perkara yang kita perlu tahu untuk terus hidup, dan banyak seluruh lebih selain.
Otak anda Beroperasi pada Semasa

Yup. Sama seperti komputer itu, otak anda menggunakan kuasa elektrik yang dijana dalam badan anda, untuk beroperasi.

Malah, walaupun kita sedang tidur, tenaga elektrik yang dijana oleh otak anda adalah kira-kira setanding dengan yang digunakan oleh mentol lampu 10 Watt. Jadi, apabila anda melihat orang-orang gambar dalam kartun orang-orang yang mempunyai idea-idea, dengan mentol atas kepala mereka, ia bukan sekadar fantasi. Anda sebenarnya menggunakan kuasa yang banyak, jika tidak lebih sedikit, mempunyai pemikiran yang cemerlang.
Sudah tentu, kerana fungsi otak pada elektrik, yang boleh menjelaskan mengapa peranti tertentu, seperti telefon bimbit dan talian kuasa, boleh mengganggu aktiviti dalam jangka masa panjang, dan membawa kepada kerosakan. Jadi, menjaga peralatan elektrik yang anda gunakan, dan had kesannya pada komputer super peribadi anda sendiri.

Impuls saraf Pelancongan Fast Sebagai Bangsa-kereta
Anda mungkin tidak pernah tertanya-tanya mengapa, apabila anda mengalami sensasi sentuhan, sama ada ia menjadi sakit, panas, sejuk atau apa-apa lagi, dalam hujung seperti kaki, anda yang jauh daripada otak anda, anda mengalami serta-merta.

Sebab untuk ini adalah bahawa otak anda, dan sistem saraf pusat, menghantar mesej pada kadar yang sangat cekap dan pantas, sekitar satu ratus dan tujuh puluh kilometer sejam. Ini bermakna bahawa walaupun terdapat kelewatan sesaat dalam pengalaman anda sensasi itu, ia tidak banyak, dan saraf dan otak, menghantar dan menerima isyarat pada kelajuan yang sama seperti mewah sukan memandu kereta banyak!
Pertimbangkan bilangan mesej yang tergesa-gesa di seluruh badan anda pada kelajuan itu sekarang. Bukankah menakjubkan dengan apa yang orang-orang impuls elektrik yang sedikit adalah apa yang membolehkan kita mengalami dunia di sekeliling kita?

Sudah tentu, bukan sahaja gerak hati, tetapi sambutan yang penting – memikirkannya – otak anda menerima mesej bahawa anda mengalami kesakitan, dan hampir serta-merta, anda bertindak balas – jerking jauh dari sumber yang sakit.

Otak Anda Menggunakan 20% Oksigen Anda Tarik nafas
Sungguh mengagumkan untuk berfikir bahawa manakala otak kita membuat hanya kira-kira dua peratus daripada jisim badan kita, ia memerlukan kira-kira dua puluh peratus daripada oksigen untuk pernafasan kita untuk menyimpan berfungsi.

Ia kerana ini bahawa kita mati dengan begitu mudah apabila kita kekurangan oksigen. Tanpa fungsi otak, semua mesej yang kecil yang berlumba di sekitar badan kita sepanjang hari, setiap hari, tidak akan sampai ke destinasi mereka. Ini bermakna organ-organ dan sel-sel badan anda akan ditutup tidak lama lagi selepas anda telah kekurangan oksigen, walaupun hanya untuk beberapa minit.

Sekali lagi, persamaan dengan komputer di sana: jika laptop anda berjalan rendah kuasa bateri, ia akan pergi ke mod siap sedia. Sama seperti otak mula-mula memasuki keadaan pengsan. Jika kuasa (atau oksigen) masih berkurangan, komputer (dan otak anda) ditutup. Oleh itu, apabila kami telah mati otak.
Yang lebih tinggi IQ = Lebih Dreams

Ia satu fakta yang telah terbukti bahawa IQ yang lebih tinggi (Intelligence Quotient) yang lebih impian kepada anda. Ahli-ahli sains yang mengkaji fenomena itu ialah mimpi-mimpi telah menemui bahawa walaupun impian semua orang, kekerapan mimpi terutamanya dalam orang-orang risikan purata di atas yang lebih tinggi.
Sudah tentu, jika anda tidak pernah seolah-olah impian, tidak mengambil itu sebagai tanda kekurangan kepintaran. Penyelidikan juga telah menunjukkan bahawa dalam banyak kes, impian anda terakhir hanya beberapa saat, tidak cukup lama untuk mendaftar. Kemudian lagi, kebanyakan daripada kita tidak ingat apa-apa impian kita, dan ia biasanya hanya untuk sekejap beberapa saat, apabila kita telah terjaga di tengah-tengah mimpi, yang kita ingat mereka sama sekali!

Itulah sebabnya, jika anda memutuskan untuk meneroka makna impian anda, anda diberitahu untuk menyimpan pen dan kertas di sebelah kanan katil anda, supaya anda boleh menulis apa yang anda impikan apabila anda bangun. Biarkan beberapa ketika, dan kebanyakan mimpi-mimpi biasa yang kita ada akan hilang seperti kabus.
Sedangkan pada topik itu ialah mimpi-mimpi juga, tiada siapa yang tahu dengan tepat mengapa kita bermimpi apa yang kita lakukan, atau bagaimana impian kerja, tetapi ia telah menyangka bahawa mereka adalah cara minda bawah sedar anda berkomunikasi dengan bahagian cerah atau sedar otak.
Otak anda Lebih Aktif di Malam

Aneh kerana ia mungkin kelihatan, otak anda sebenarnya menunjukkan aktiviti yang lebih pada waktu malam berbanding siang hari.

Walaupun semua pengiraan bergerak, berfikir, dan kompleks anda lakukan setiap hari, otak anda sebenarnya menunjukkan lebih banyak aktiviti pada waktu malam berbanding siang hari. Malah, apabila anda ditutup pada waktu malam, untuk pergi ke tidur, otak anda bangun dan mula melakukan perkara itu.
Sudah tentu, kita masih tidak cukup tahu apa perkara itu, kerana saintis masih hairan dengan tepat apa yang ia bahawa otak anda bekerja keras pada setiap malam, tetapi ia pasti ada kena-mengena dengan semua impian anda bermimpi.

Jadi, dengan alasan, bahawa jika anda mahu untuk memberi otak anda bersenam, anda perlu pergi ke tidur, dan ia juga menjelaskan mengapa mendapat tidur yang cukup sangat penting untuk menginap mental yang tajam.
Tidak Semua neuron Dicipta Sama

Walaupun memang benar bahawa kebanyakan maklumat di dalam badan anda adalah keciut pada kelajuan yg berbahaya kebanyakan masa, terdapat beberapa jenis neuron yang mengambil masa mereka untuk mengangkut maklumat ke hadapan dan ke belakang.

Bukan sahaja neuron yang berbeza memproses pelbagai jenis maklumat, dan dalam cara yang berbeza, tetapi sebenarnya, beberapa jenis maklumat pengangkutan neuron sebagai perlahan-lahan setengah meter sesaat, atau 1.8 kilometer sejam, manakala yang lain boleh mencapai tidak pernah di dengari halaju sehingga satu ratus dan dua puluh meter sesaat atau sehingga empat ratus tiga puluh dua kilometer sejam.
Ia semua bergantung kepada jenis neuron, dan jenis maklumat yang dibawa, berapa pantas ia dihantar ke seluruh tubuh anda, dan ke otak anda.

Neuron Keep Berkembang

Selama bertahun-tahun, ahli sains dan penyelidik berpendapat bahawa neuron, otak dan sistem saraf pusat anda, tidak boleh tumbuh semula, atau berkembang. Pada asasnya, konsep itu yang kita terperangkap dengan apa yang kami ada.
Itu semua berubah sekalipun, dan walaupun mereka telah mendapati bahawa otak dan rangkaian kompleks-neuron tidak berkelakuan agak cara yang sama seperti tisu-tisu lain dalam badan, mereka boleh, dan lakukan, tumbuh semula.

Kami masih tidak begitu pasti bagaimana untuk menggunakan penjanaan semula ini untuk merawat penyakit dan gangguan otak dan sistem saraf walaupun, dan ia tidak bermakna bahawa bidang kajian saraf yang lebih kompleks daripada mereka yang dahulu dianggap sebagai.

Apa yang ini bererti bahawa walaupun kerosakan otak atau saraf masih satu perkara yang sangat buruk, ada, yang berpotensi, terdapat ubat dari jenis ini kerosakan, dan, dengan penyelidikan yang cukup, dan dalam masa, kita harus dapat mengubati kebanyakan, jika tidak semua jenis kerosakan otak dan sistem saraf.
Otak anda adalah 80% Air

Sama seperti kita memerlukan oksigen untuk mengekalkan proses yang kompleks elektrik otak kita akan, kita memerlukan air untuk menyimpan komputer super peribadi kita sendiri dalam keadaan yang baik.
Adakah anda pernah mengalami sakit kepala, hanya untuk mendapati bahawa aspirin, dan segelas air, adakah silap mata tersebut? Ada peluang yang baik ia tidak aspirin, tetapi air, yang melakukan itu.
Otak kita, jauh daripada jisim pepejal, kelabu sengit yang kita lihat dalam filem-filem dan perubatan menunjukkan pada TV, adalah sebenarnya squishy, ​​merah jambu, jeli seperti organ, yang mempunyai banyak saluran darah dan terdiri daripada sekitar lapan puluh peratus air. Hanya selepas otak dikeluarkan, dan mula kering, bahawa ia mula menjadi jisim pepejal kami lebih mengenali.

Apabila otak dan tisu-tisu di sekitarnya menjadi nyahhidrat, dan membran di sekitarnya mula melecetkan, menyebabkan keradangan. Kami pengalaman seperti kesakitan, yang menerangkan sakit kepala anda. Itu juga menerangkan sakit kepala pemisahan yang sering mengiringi anti mabuk – alkohol adalah diuretik yang menyebabkan dehidrasi, jadi ia mengambil air dari seluruh tubuh anda, termasuk otak anda.
Jadi, apabila ibu anda memberitahu anda minum lapan gelas air setiap hari, dia tidak bergurau – anda tidak hanya perlu untuk badan anda, tetapi untuk otak anda juga.

Otak anda Tidak Rasa Sakit

Otak anda memproses setiap sensasi, termasuk kesakitan, yang anda mengalami setiap hari, tetapi adakah anda tahu bahawa otak itu sendiri tidak mempunyai reseptor sakit? Ini bermakna bahawa tisu otak yang sebenar, atau perkara kelabu seperti yang kita suka untuk memanggil, tidak boleh mengalami kesakitan.
Sudah tentu, terdapat banyak dan tisu membran, serta tulang dan lain-lain jenis tisu yang mengelilingi otak anda, jadi jika anda benjolan kepala anda, atau mengalami sebarang kecederaan yang lain, anda akan pasti masih berasa ia!

Ia juga tisu-tisu ini, apabila nyahhidrat, yang boleh menyebabkan ditakuti “sakit kepala” walaupun banyak faktor lain, termasuk ketegangan atau postur walaupun buruk, boleh menyebabkan anda sakit kepala.
Jadi, sementara anda berpotensi merosakkan otak anda tanpa menyedarinya, tisu, tulang dan membran yang mengelilingi otak anda melakukan tugas menyedarkan kepada bahaya. Hanya satu lagi cara alam telah cemerlang dalam melindungi anda!
-
Namun keraguan beberapa dalam kewujudan Tuhan, Ia adalah benar-benar sukar untuk mempercayai bagaimana manusia dapat menggunakan otaknya untuk memenuhi keperluan dan kehendak tetapi gagal untuk menerima dan mengucapkan terima kasih kepada jurutera yang menciptakan otaknya.

” Adakah mereka tidak dapat memahami tentang diri mereka sendiri? Allah telah menjadikan langit dan bumi, dan segala sesuatu di antara untuk tujuan tertentu dan tempoh yang telah ditetapkan. Tetapi kebanyakan orang hanya gagal untuk menerima (tidak dapat dielakkan) pertemuan dengan Tuhan mereka ( pada hari pembalasan). ” [Quran 30:08]

No comments:

Post a Comment

SHARE THIS

Blog Archive