Pengikut Boyzzonne

Friday, August 31, 2012

Penulis nafi bermotif politik

KULIT depan buku No Easy Day.

WASHINGTON - Seorang bekas komando tentera Amerika Syarikat (AS), Matt Bissonnette menyatakan dia tidak mempunyai motif politik semasa menulis buku No Easy Day yang memberikan maklumat berlainan tentang cara Ketua
Rangkaian Al-Qaeda, Osama bin Laden (gambar) mati ditembak pada Mei tahun lalu di Abbotabad, Pakistan.
Bissonnette menulis buku itu dengan menggunakan nama pena Mark Owen.
Dia merupakan kumpulan enam anggota komando tentera laut AS yang menyerbu banglo yang menjadi tempat persembunyian Osama selepas tiba dengan menggunakan helikopter.
Buku itu sepatutnya dijual pada 11 September tetapi tarikh penjualannya dipinda pada minggu depan selepas pihak media menyiarkan sebahagian kandungan buku berkenaan.
Menurut Bissonnette kepada stesen televisyen CBS kelmarin menerusi program 60 Minutes, buku tersebut tidak mempunyai motif politik ekoran pilihan raya Presiden AS akan berlangsung pada November depan.
Buku itu, katanya, adalah tentang serangan pengganas di AS.
Osama dianggap sebagai dalang serangan pengganas pada 11 September 2001 di AS yang menyebabkan bangunan berkembar World Trade Centre di New York dirempuh dua pesawat sehingga mengakibatkan lebih 3,000 orang terbunuh.
Buku itu menceritakan bahawa Osama sebenarnya ditembak terlebih dahulu di bahagian kepala semasa dia muncul di pintu dan mereka tidak mengetahui sama ada ketua Al-Qaeda tersebut bersenjata.
Osama kemudian kembali ke bilik tidurnya dan diekori anggota-anggota komando.
Anggota-anggota komando itu mendapati Osama rebah di lantai dengan berlumuran darah dan terdapat lubang di bahagian kanan kepalanya.
Dua wanita meraung di mayat Osama.
Anggota-anggota komando itu mendapati lelaki yang terbaring itu ialah Osama selepas mereka menyapu darah di mukanya.
Menurut buku tersebut, anggota-anggota komando itu kemudian menembaknya beberapa kali sehingga dia terbaring tanpa bergerak.
Maklumat tersebut bertentangan dengan kenyataan pentadbiran AS bahawa Osama hanya ditembak selepas dia kembali ke bilik tidurnya kerana bimbang ketua Al-Qaeda itu mahu mengambil senjata. - Agensi

No comments:

Post a Comment

SHARE THIS

Blog Archive