Pengikut Boyzzonne

Monday, August 27, 2012

‘Gangnam Style’ Cetus Fenomena


Fenomena irama Korea kembali menghangatkan aliran muzik tempatan sejak pertengahan July lalu apabila lagu nyanyian Park Jeasang, 34, atau lebih dikenali dengan nama singkatan Psy (Psycho) berjudul Gangnam Style mendapat sambutan hangat terutamanya dari peminat genre k-pop.
Mendapat hampir 50 juta penonton di laman You Tube sejak dilancarkan pertengahan Julai lalu, lagu yang dibawakan oleh Psy itu bukan saja mendapat perhatian masyarakat biasa, malah The Wall Street Journal dan artis rap dari Amerika iaitu T-Pain turut memberi
pendapat sama yang mana lagu dan video klip berkenaan amat menarik.
Dengan karekter yang bersahaja, Psy bukanlah artis baru yang sedang meningkat naik kerana dia sudah pun memiliki 6 album sebelum ini dan lagu Gangnam Style adalah trak pertama yang terdapat dalam album terbarunya.
Nama Gangnam diambil bersempena dengan salah satu wilayah yang terdapat di Seoul manakala perkataan Style diwujudkan bagi menceritakan karekter penduduk di Gangnam.
Menurut pemerhati budaya Korea, apa yang disampaikan Psy tidak hanya berbentuk hiburan semata-mata kerana terdapat beberapa unsur kemasyarakatan yang ada di dalam video klip itu dan perkara itulah yang membuatkan lagu Gangnam berbeza dengan lagu Korea lain.
Lebih menarik apabila muzik videonya dilihat sangat kreatif dengan menampilkan tarian istimewa seperti menunggang kuda berserta ‘flash mob’ bersama penynanyi dari Girls Generation, Hyuna.
Lagu berkenaan bukan saja mendapat perhatian dari masyarakat Asia, malah Negara seperti United States, England dan Perancis turut memperkatakan tentangnya.
Ternyata selepas kehadiran beberapa kumpulan muzik Korea seperti Wonder Girls, Super Junior, Girls Generation dan The Big Bang Theory, kini Psy mengambil tempat dihati pengemar muzik Korea malah lebih membanggakan apabila Psy bergerak sebagai penyanyi solo.

No comments:

Post a Comment

SHARE THIS

Blog Archive