Pengikut Boyzzonne

Friday, August 31, 2012

Polis Wanita Gempur Kota Bharu | Isytihar perang dengan Peragut


KOTA BHARU - Polis mengisytiharkan perang secara besar-besaran ke atas peragut di negeri ini bagi membanteras jenayah yang dilihat semakin kejam ekoran seorang wanita ditetak bertubi-tubi ketika
cuba diragut di Jalan Sultanah Zainab di sini kelmarin.
Ketua Polis Kelantan, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman berkata, bagi merealisasikan langkah drastik itu, lebih 100 anggota polis wanita dari Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kelantan dan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Bharu diarah turun padang bermula hari ini.
Menurut beliau, anggota polis wanita itu akan mendekati pengunjung wanita di sekitar bandar raya ini bagi memberikan tip-tip mengenai keselamatan.
"Bermula esok (hari ini) untuk tempoh dua minggu secara syif, 100 anggota polis wanita dikerahkan turun padang untuk memberi kesedaran kepada golongan wanita mengatasi jenayah ragut," kata beliau ketika ditemui di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) semasa melawat mangsa ragut, Rohairani Abdullah, 36.
Dalam kejadian di Jalan Sultanah Zainab kelmarin, Rohairani hampir putus tangan kirinya apabila mangsa ditetak tujuh kali oleh penjenayah yang cuba meragut beg mangsa.
Penjenayah menetak tangan mangsa apabila wanita itu enggan melepaskan beg tangannya.
Akibat pergelutan selama tiga minit itu, pergelangan tangan kiri mangsa hampir putus tetapi nasib baik doktor berjaya menyambungnya semula.
Selain itu, Jalaluddin memberitahu, polis juga akan meningkatkan rondaan di kawasan-kawasan yang dikenal pasti sebagai kawasan panas yang menjadi sasaran penjenayah jalanan.
"Kita juga menubuhkan beberapa pasukan khas untuk melakukan risikan, pemantauan dan mengumpul maklumat untuk memburu penjenayah terbabit," ujar beliau.
Dalam perkembangan sama, Jalaluddin berkata, sebanyak lapan kes ragut dilaporkan sepanjang tahun ini dan kejadian kelmarin merupakan kes pertama melibatkan peragut menggunakan senjata dan mencederakan mangsa.
Dalam tempoh sama, polis juga berjaya memberkas 18 peragut dengan lima daripada suspek sudah dituduh di mahkamah.
Bagaimanapun, menurut beliau, bagi kes membabitkan Rohairani, belum ada tangkapan.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Asisten Komisioner Azham Othman berkata, pihaknya sudah mengenal pasti 20 kawasan di bandar Kota Bharu, Pengkalan Chepa dan Kubang Kerian untuk diletakkan anggota polis wanita terbabit.
Antara lokasi di Kota Bharu ialah di Pasar Siti Khadijah, KB Mall dan Pasar Buluh Kubu.

No comments:

Post a Comment

SHARE THIS

Blog Archive