Pengikut Boyzzonne

Thursday, September 13, 2012

Gambar seorang budak kurang upaya yang dermawan

Artikel ini adalah teguran sekaligus peringatan bagi diri saya sendiri dan mungkin bagi anda. Seberapa sering bagi kita (terutama saya sendiri) mengatakan ini dalam hati, "Saya pasti akan memberikan bantuan dan sumbangan apabila saya adalah orang mampu dan berkecukupan".


Namun melihat kejadian ini terus menghancurkan paradigma saya dalam mengertikan makna "memberi dan berkongsi". Bagaimana tidak, inilah bukti bahawa kekurangan secara fizikal bukan bererti tidak boleh mempunyai "jiwa yang kaya"!. Jika anak ini boleh membantu, mengapa "kita yang lebih baik" tidak? Ia berjalan merangkak di depan meja yang bertuliskan "sumbangan", Orang-orang berfikir: "ia akan melalui ..." dan sebahagian lagi berfikir bahawa anak ini akan diberikan sumbangan.



Tapi selanjutnya merupakan kejadian yang tak terduga!

"Saya ingin menyumbang!", Katanya.

Ia pun memasukkan syiling dari mangkuknya.Para wakil menghulurkan tangan ingin membantu, tapi dia ingin melakukannya dengan tangannya sendiri.



Mereka semua tak boleh berkata-kata kerana ia memberikan semua yang diperolehnyakepada Lembaga Amal dengan usahanya dan dengan tangannya sendiri.


"Saya masih mempunyai wang lagi."

Beliau berkata dengan bersemangat sambil menyeluk saku seluarnya.
Ia mengambil beberapa helai wang 10 dollar
dan kemudian menyumbang ... lagi!.

Melihat kenyataan ini seketika saya langsung "merasa miskin dan malu". Semoga kita semua dapat mengambil pelajaran dari hal ini karenaOrang Bijak Mengatakan, "Sesungguhnya jika kita berbuat kebaikan, Kita BUKAN hanya sedang membantu orang atau mahkluk lain, Namun sesungguhnya kita sedang membantu diri kita sendiri agar menjadi lebih bahagia. Temukanlah kebahagiaan dengan memberi ".

No comments:

Post a Comment

SHARE THIS

Blog Archive