Pengikut Boyzzonne

Wednesday, June 20, 2012

Nasib Umar diketahui hari ini - Jemaah Islamiyah


AKSI Umar ketika sampai di mahkamah Jakarta Barat pada 21 Mei lalu. Umar amat dikehendaki oleh Amerika Syarikat (AS) dan wang ganjaran sebanyak AS$1 juta (RM3.16 juta) pernah ditawarkan kepada sesiapa yang berjaya menangkapnya.


Sebuah mahkamah Indonesia hari ini akan mengumumkan keputusan perbicaraan ke atas Umar Patek yang dituduh terlibat dalam kes pengeboman di Bali pada tahun 2002.
Keputusan tersebut akan menamatkan siasatan selama sepuluh tahun berhubung kes keganasan yang dianggap paling dahsyat di Indonesia.
Umar, 45, dituduh menghasilkan bahan letupan untuk meletupkan dua buah kelab malam di Bali yang mengorbankan 202 nyawa. Kebanyakan mangsa serangan di Bali ialah
rakyat asing termasuk 88 warga Australia.
Dia turut dituduh merancang serangan ke atas gereja di Jakarta pada malam menjelang Krismas tahun 2000 yang membunuh 19 mangsa.
Umar bagaimanapun mungkin akan terlepas hukuman mati apabila pendakwa raya menuntut agar tertuduh dikenakan hukuman penjara seumur hidup kerana dia sudah menyesal atas perbuatannya.
Digelar 'Lelaki Pemusnah' oleh media Indonesia, Umar merupakan anggota rangkaian pengganas Jemaah Islamiyah (JI) dan menjadi suspek terakhir ditahan di negara itu untuk dibicarakan.
Dia ditangkap pada Januari tahun lalu di Abbottabad, Pakistan selepas lebih lapan tahun melarikan diri. 

No comments:

Post a Comment

SHARE THIS

Blog Archive