Pengikut Boyzzonne

Tuesday, July 31, 2012

Derita Hidup bertemankan televisyen

Roslan mengisi masa lapangnya dengan bertemankan televisyen.

SIMPANG EMPAT – Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul, itulah perumpamaan yang sesuai bagi menggambarkan nasib seorang lelaki, di sini yang terpaksa menderita masalah berat badan yang berlebihan.

Roslan Hamad, 41, kini hanya bertemankan televisyen terpaksa menanggung derita kerana
turut menghidapi penyakit kencing manis dan darah tinggi hingga kaki sebelah kirinya terpaksa dipotong.

Menurutnya, kali terakhir dia menimbang berat badan ialah pada tahun 2008 iaitu 173 kilogram, namun apa membimbangkannya, dia dapat merasa perubahan dirinya apabila tubuhnya dirasakan makin berat hingga menyukarkannya bergerak.

Katanya, masalah itu bertambah rumit apabila dia terpaksa kehilangan kaki kirinya akibat diabetes beberapa tahun yang lalu.

“Saya kini tidak dapat berjalan seperti insan lain, hanya terperuk di rumah dan televisyen sajalah peneman saya, jika tidak saya tidak tahu apa yang patut dilakukan. Jika hendak mengambil sesuatu, saya terpaksa merangkak kerana saya tidak boleh menggunakan tongkat, ianya tidak dapat menampung berat saya.

“Saya tidak tahu berapa berat saya sekarang, tetapi saya rasa beratnya semakin bertambah,” katanya ketika ditemui Sinar Harian di rumahnya di Kampung Berjaya, dekat sini.

Menurutnya, sebelum ini belakang lehernya timbul bisul, lama-kelamaan saiznya semakin besar dan bernanah sehingga terpaksa menjalani pembedahan di Hospital Tuanku Fauziah (HTF) pada tahun 2008

Roslan berkata, setelah keadaan lehernya semakin pulih, dia dikhabarkan oleh doktor bahawa dia terpaksa memotong sebelah kakinya akibat diabetes awal tahun 2010.

Anak bongsu daripada enam beradik itu berkata, walaupun dia mengalami masalah kesihatan, namun masih mampu menjalani ibadah puasa seperti insan lain seperti tahun-tahun sebelum ini.

“Setakat ini saya masih mampu menguruskan diri sendiri termasuk makan pakai saya, cuma apa yang tidak mampu lakukan sendiri, saya akan meminta bantuan keluarga. Kadang-kala saya berasa bimbang bagaimana keadaan saya pada masa akan datang.

“Siapa yang tidak mahu mempunyai bentuk badan normal, tambahan pula dengan berat yang berlebihan pelbagai penyakit mudah menyerang, namun disebabkan tidak berkemampuan saya terpaksa membatalkan hasrat menurunkan berat badan,” katanya.

Sementara itu, bapanya Hamad Saad, 78, berkata, dia sendiri bimbang dengan masalah berat badan yang menimpa anak bongsunya itu.

Jelasnya, walau bagaimanapun dia berterima kasih kepada pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) yang sudi menyalurkan bantuan kepada
Roslan kerana dia tidak mampu untuk bekerja.

“Saya berterima kasih banyak kepada pihak menyalurkan bantuan, tetapi kalau boleh saya ingin mohon kepada pihak berkaitan agar menambah sedikit bantuan yang diterima.

“Jika saya sendiri hendak membantu, saya sendiri sudah tidak bekerja

No comments:

Post a Comment

SHARE THIS

Blog Archive