Pengikut Boyzzonne

Sunday, September 23, 2012

Kreatif Anak Malaysia Mengubahsuai Kereta Proton


Hobi mengubahsuaikan kereta memerlukan idea yang kreatif serta wang yang banyak. Jika tiada duit yang lebih maka hobi macam ni tak akan tercapai. Untuk mengubahkan sebuah kereta itu jadi cantik dan menarik ia memerlukan
perbelanjaan beribu-ribu ringgit. Jika tak ada duit tetapi menjadi hobi anda. Pergi sahajalah ke pameran-pameran yang selalu diadakan oleh mereka.

Perangai ubahsuai ini pun telah lama jadi satu penyakit di dalam Angkatan Tentera Malaysia. Masihkah anda ingat lagi kereta kebal jenis "Scorpian Light Tank"? Buatan British yang digunakan oleh Kor Kavalri DiRaja pada sekitar tahun 1990an.

Kenderaan tersebut yang diubahsuai pada meriam, asalnya adalah saiz 90mm yang dipasang oleh Pengilang British, Alvis Vehicles Ltd. Tetapi apabila hendak dibeli oleh Pihak ATM. Maka meriam 90mm itu diubahsuaikan dan ditukar kepada 105mm. Meriam 105mm sesuai dipasang pada "Main Battle Tank" kerana saiznya yang besar dan berat. Tetapi pakar-pakar dari Malaysia mengubahkan juga supaya mendapat "firepower" iaitu "kuasa tembakan"

Akhirnya tiada seorang askar kavalri yang berani dan sanggup berada dalam kenderaan tersebut semasa ujian menembak dilakukan kerana takut kehilangan nyawa jika terkena"backflash" selepas tembakan.

Kadang-kadang rasa pelik dan hairan pun ada jika difikirkan balik. Pihak British telahpun lama mengeluarkan kenderaan tersebut dan juga pernah terlibat didalam "Peperangan Dunia Kedua" dahulu. Mereka telah lama maju dalam industri dan teknologi pembinaan kenderaan perisai yang sudah lama mereka kuasai. Jadi kenapa pakar-pakar teknikal dari Malaysia ini suka membuat modifikasi yang berat?? Terlebih pandai kot!

Jika ada modifikasi pun biarlah yang penting sahaja iaitu sedikit perubahan untuk kesesuaian kepada anggota tentera Malaysia, sesuai dengan keadaan cuaca panas di Malaysia yang lembab dan tidak memerlukan modifikasi yang berat. Kini "Scorpion" tidak lagi digunakan oleh pihak ATM. Maka pembelian kenderaan ini adalah satu pembaziran buat ATM suatu ketika dahulu oleh kerajaan Malaysia. Hanya digunakan untuk pameran dan perarakan semasaSambutan Hari Merdeka di Dataran Merdeka. "What a waste".

Bayangkan jika "Scorpion" itu adalah seorang lelaki Melayu yang kurus kering tetapi mempunyai senjata lelaki "Negro" yang bersaiz besar. Memang tak padan pun!!

Yang ini British punya..perhatikan meriam yang dipasang pada
kenderaan tsb. Sentiasa tegak macam orang selalu minum tongkat ali.

Perhatikan pulak "gun" yang telah dubahsuai oleh pakar teknikal 
Malaysia. Terlalu besar seperti anu yang lemah tenaga batin.

Begitu juga kereta-kereta yang diubahsuaikan ini. Selamatkah memandu di lebuhraya?? Atau sekadar untuk pameran sahaja dan selepas itu disimpan dalam garage! Tetapi memang idea yang kreatif kerana dapat perhatian dan sambutan dari orang ramai. Bravo!.













Sumber

No comments:

Post a Comment

SHARE THIS

Blog Archive